onsdag 9. juli 2014

Fjerde transport-etappe

-Etappe: Degernas (4-5 mil nord for Luleå) - Alta
-Km: 2248 (totalt)
-Vær: 27 grader, sol/stille

Idag har jeg hatt en fantastisk kjøretur.
Tidlig etter oppstart passerte jeg polarsirkelen. Inn i Nord-Sverige og Finlands dype skoger. Utrolig fascinerende alle de steder det bor folk.... Videre opp på Finnmarkvidda med rein, samer og masse mygg. Kjørte videre ned fra vidda og og ut til fjorden og Alta. Alta har hatt et helt feil bilde i mitt hode. Flott by som ligger fint til ved fjorden. Viste seg fra sin beste side med sol og 25 grader på kvelden.

Apropos mygg. Fant et lite sted helt nord i Finland der jeg kunne få tømt bobil-toalettet. Liten camping med en koselig eldre kar som møtte meg og lurte hva han kunne hjelpe med. Tror jeg angrer litt på den stoppen. Dahan åpnet hullet der toalettet skulle tømmes slapp han også løs en sverm med fluer, klegg, store og små mygg som ikke hadde smakt friskt blod på en stund. Etter å ha fektet og levert fra meg 5 Euro til mannen kom jeg meg inn i bilen og brukte tiden før jeg reiste videre til å ta livet av alt flygende jeg hadde fått med meg inn i bilen. Her i Alta ser det ut til å være mer "normale"mengder med innsekt. Jeg kan til og med åpne lukene og lufte ;-)

Hadde en fin stopp i Kautokeino og fikk meg middag på Thon sitt hotell. Hadde bestemt meg for å prøve noe typisk lokalt, men det eneste de hadde var kjøttsuppe med reinkjøtt. Etter å ha spist kjøttsuppe hjemmefra hele turen sto jeg over. Grillet Røye smakte også fortreffelig.

Har 15 mil igjen til Hammerfest og må nå begynne å omstille meg til å stoppe og få med alt interessant underveis, noe jeg ikke har hatt tid til på oppturen.
Ser frem til å få selskap resten av turen :-)

Polarsirkelen:





Rein i veien:







Alta 22:30 på kvelden:



- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Granåsveien,Alta,Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar