lørdag 6. desember 2014

Helgetur i jungelen

Meldte meg på tur i Mulu Nasjonalpark. Dette er et veiløst område, der man flyr inn i småfly.
Det ligger en fin Marriot Resort i Mulu, eller du kan overnatte enkelt på sovesal eller enklere hytter.

Mulu er mest kjent for et av verdens største grotteområder.

Vi besøkte 4 forskjellige grotter, alle med sitt eget særpreg.

Dagsplan:
Fredag 28/11:
Ankomst Mulu og besøk i Deer Cave og Lang Cave
Lang Cave: Lav grotte med flotte farger og formasjoner.
Deer Cave: Stor grotte (100m høy) med millioner av flaggermus inni.
Etter besøk satt vi utenfor og ventet på kveldsmørke. Da kom alle flaggermusene ut som mørke skyer på himmelen. Det ble sag at de spiste 15 tonn med insekter på en kveld.

Ser du presidenten?

Lørdagen 29/11:
Planen er båttur oppover elva hvor vi stopper i en innfødt landsby og lengre opp 2 nye grotter.
Etter grottene tar vi båten enda en halvtime opp langs elva før vi går 8 km i junglenen til Camp 5 som blir vår base i to dager.

Søndag 30/11:
Topptur til Limestone Pinnackles (kalksteins tinder). Hard tur, men fantastisk opplevelse.
Var sammen med 2 troivelige engelske menn på turen.

David, Scott, meg og guiden Nichlas før Pinnackle turen.

David på toppen

Spesielle formasjoner.

Mandag 1/12:

Samme 2-timers tur og båttur tilbake til jungelen.

På tilbaketuren Mandag regnet det hele tiden, så ingen bar hud for å unngå blod-iglene.
Fant flere av disse oppetter beina og i skoene etter turen, men heldigvis ingen som har bitt seg fast.

Fantastisk opplevelsesrik tur som anbefales!

lørdag 8. november 2014

Livstegn fra Brunei

Lenge siden siste blog-innlegg fra Brunei.

Er begynt å komme inn i en slagst rytme i min nye tilværelse her nede, men blogging er tydeligvis ikke en del av denne rytmen. Det henger kanskje sammen med lange jobbdager med en del PC-jobbing. Ikke så fristende å sette seg foran PC når man kommer hjem, i hvert fall ikke for annet enn å streame NRK nyhetene eller et annet NRK program.

En del av helgerytmen er få med seg fredagsprogrammene på lørdagen og lørdagsprogrammene på søndagen, siden det blir sen natt for meg før Skavlan starter. (+ 7 timer nå etter at klokka er vintertid hjemme)

Jobbmessig begynner jeg nå å komme godt inn i prosjektet og har blitt godt kjent med mine nye kolleger. Veldig givende, travelt og lærerikt å jobbe her nede. Har ikke hatt en kjedelig dag til nå….. Hadde kanskje ikke forventet det skulle være såpass travelt. Er stort sett på jobb 12 timer daglig og innimellom litt i helgene.

Prøver å få til en treningsøkt 3-4 ganger i uka. Dette kan være sykling, ute eller inne på rulle.  Det kan være styrketrening på treningstudio som jeg er medlem i. Her er det også svømmebasseng, restauranter, tennis, golf, seiling og andre aktiviteteter.

Etter en tur hjem i slutten av september, der Heidi og Kristiane ble med tilbake til Brunei for høstferie har jeg nå en økt på 8-9 uker før jeg reiser hjem til jul.

Nedenfor bildekavalkade: Bilder sier som kjent mer enn tusen ordJ

Fint å ha jentene i Brune:

Feiring av 500.000 skadefrie timer i fabrikasjon:

Teambuilding middag. Sushi med Morten Djupvik:

Helgetur til Kota Kinabalu. 30 minutters flytur fra Brunei. Fantastiske forhold for snorkling. Koraller og masse fisk. Fik t.o.m. filmet en skilpadde.

onsdag 20. august 2014

I full gang i Brunei

Er nå inne i min andre uke i Brunei.
Har blitt tatt godt imot her nede og ser fortsatt lyst på å jobbe her.
Det er veldig mye nytt å forholde seg til med nye navn, nye system, nytt prosjekt, ny kultur, ny bil med ratt på feil side osv osv. Men begynner å bli vende meg til livet i Asia.

Er kommet inn i leilighet og trives veldig bra i den. Leiligheten er bare et par år gml og har høy standard. God plass og rolige omgivelser. Har fylt opp fryser og kjøleskap med mat og godsaker slik at jeg slipper å gå ut til hvert måltid, selv om det prismessig ikke er mye å spare på å lage mat selv. Et måltid her nede ligger på mellom 25 og 50 kroner :-) Bensinprisen er enda hyggeligere og ligger på et par kroner pr liter.
Maten på de mange restaurantene er veldig god. Menyene er lik en bok med mange valg, ofte et kapittel for indisk, et for thai og malaisisk mat.

Forrige helg kjørte jeg en tur til hovedstaden Bandar Beri Segawan. Fikk sett litt, men må nok tilbake og utforske mer.

Holder på å melde meg inn i en country club med treningstudio og mulighet for diverse aktiviteter som golf, kajakk, tennis osv. Ser frem til å komme litt mer i fysisk aktivitet. Det blir liksom ikke de store turene på kveldene når det er mørkt og 30 grader.

Location:Jalan Pandan Lapan,Belait,Brunei

søndag 10. august 2014

Kuala Belait, Brunei

Kom til Brunei fra Singapore natt til lørdag. Visa prosessen i Singapore gikk smooth og jeg kunne fly til Brunei som planlagt fredag kveld.
Har fått sett meg litt rundt i området der jeg skal bo og ser lyst å kunne trives her :-) Facetime er brukt flittig hjem til fruen i Blåfjellveien så ikke overgangen skulle bli altfor stor.

Bor på Swiss Hotel i sentrum av byen jeg skal jobbe (Kuala Belait, kalt KB). Hotellet er helt ok, selv om frokosten er noe sparsom og annerledes. Sentrum består av en hovedgate med diverse småbutikker og restauranter. Se bilder:

De gule plakatene er annonsering av Sultanens 68-årsdag som skal feires torsdag 14/8, så det blir første fridag fra jobben.

Hadde en fin runde lørdag med han som jeg overtar jobben for og fikk sett på verksteder, kontor og nærområde, selv om jeg ikke begynner å jobbe for alvor før i morgen mandag. Blir nok en del praktikaliteter i starten med arb tillatelse, leilighet, bil osv, så det var greit å få en liten innføring i jobben og forholdene allerede lørdag.
Kontorfasilitetene her nede ser veldig bra ut:

Moskeen der befolkningen samles til fredagsbønn hver uke og all annen aktivitet stenger. (vi går hjem fra kontoret i denne perioden)

Hadde en spasertur lang kaien og stranda i dag. Det er varmt å gå ute i solsteiken, men selvfølgelig fullt mulig. Det tropiske klimaet gjør at det er fuktig, så man blir fort svett på ryggen. I snitt ligger fuktigheten på 79% og temperaturen på 27-32 grader, stabilt hele året.
Fiskebåtene langs elva ser litt annerledes ut enn hjemme:

Stranda utenfor byen her er lite brukt av skapninger med to bein, men av dyr med vesentlig mer enn to bein som har satt sine tydelige spor i sanden (småkrabber og div andre kryp). Tipper det en sånn en sandstrand som får leve sitt eget liv i varmen egentlig er, og ikke slik vi er vant med i Syden der sanden blir snudd og bearbeidet for å være behagelig for mennesker.
Hele stranda var full av "mønster" som dette:

Fra stranda kan man tydelig se flere av olje-plattformene langs kysten. Det er disse vi leverer deler til og har ansvar for vedlikeholdet på.

Aker har kontrakt med Brunei Shell Petroleum (BSP) som har hovedkontoret sitt like utenfor byen her.

Dette var litt av mitt førsteinntrykk fra Brunei.
Ser frem til å begynne i jobben i morgen og kommer tilbake med flere innlegg etter hvert, om enn ikke så hyppig som på ferieturene.

fredag 8. august 2014

Nytt kapittel

Har nå startet på et nytt kapittel familien Egelands liv..... Bjørn Erik starter fra 6. August et 2 års engasjement for Aker i Brunei.
Siden dette også er en reise både fysisk og i overført betydning tenker jeg å bruke denne reise-bloggen til å dele noen av inntrykkene fra Asia fremover.
Det blir nok både reiseskildringer og andre inntrykk fra oppholdet.

Søndag og mandag før avreise samlet var familie og venner samlet for å markere denne milepælen. Det ble særdeles hyggelige og koselige sammenkomster. Gjildt å treffes etter sommeren og være sammen før høsten og spesielt for meg som skal være borte fra Haua i en lengre periode.
Mine to kjære søstre gav meg noen gode ord på veien. Fikk mange fine ord verbalt og på kort fra famile og venner, som jeg satte stor pris på.

Starter med 3 dager i Singapore for å ordne med Visa og helsesjekk.
Flott å være tilbake i Singapore. Sist var i påsken 2009, når Heidi og jeg var i Malaysia, Singapore og Kambodsja.
Det har skjedd mye i Singapore på de 5 årene; mange flere høye bygninger og mer folk.

Hadde noen enestående kulinariske opplevelser med Pepper krabbe på Clarks Quay og "asiatisk Golonka" (Golonka er en polsk spesialitet som jeg liker godt, svineknok helstekt) Svineknoken her i Singapore hadde deilig sprø svor. Se bilde.

Skal hente Visa på ambassaden fredag og reise videre til Brunei på kvelden.
Blir spennede å komme til mitt bosted de neste to årene.

Location:Central Expressway,River Valley,Singapore

lørdag 2. august 2014

Hjemme igjen

Tirsdag 29/7:

Etter 5772 km, 11 ferjeturer og 23 netter i bobil er vi hjemme igjen. Er takknemlige for alle opplevelser, alle menneskene vi har møtt, ingen uhell og alt fine været vi har hatt.
Kom hjem til nyvasket bil og hus, nyklippet plen og ferdig kveldsmat på tirsdagskvelden. For noen snille barn!!
Takk for sommerferien 2014.

Familietreff i Arnedal

Tirsdag 29/7:

På veien hjemover hadde vi en stopp ved nok en Nidelv, denne gangen i Arendal.
Nina og Oddvar camperte på Nidelv camping og Unni og Kurt Børge kom med båten til samme sted. Linda, Rune og Mathias kom også innom på vei fra Mandal til Stavern.

Trivelig treff med store deler av slekta før vi kom hjem :-)

Hjemturen

Mandag 28/7:

Etappe: Trondheim - Sande i Vestfold
Km: 5350
Vær fortsatt fint

Transportetappen hjemover er jo også en fin kjøretur over Dovrefjellet,
Fikk noen forferdelige tordenbyger sør for Lillehammer, der himmelens sluser var åpne.
Kom oss forbi Drammen før vi fant en parkeringsplass i Sande for natten.

Trondheim

Lørdag 27 til Mandag 29 i Trondheim.

Forsinket oppdatering fra slutten av turen.
Hadde 2 dager i Trondheim som planlagt og likte oss veldig godt i byen.
Passet fint at Olavsfest-dagene startet denne helga, med mye spennende program.
Noe av det vi var ute på:
  • Spaserte i gamlebyen Bakklandet og hadde også et restaurantbesøk her.
  • Besøkte Kristiansten festning
  • Gamle bybro over Nidelva.
  • Gudstjeneste i Nidarosdomen
  • Bad i ferskvann på Byåsen
  • Besøk i Stiftsgården
  • Konditoribesøk for å stille søtsuget ;-)
  • Vindusshopping i sentrum og på torget.

Nidelva og bryggene:

Fredag 25/7:

Etappe: Brønnøysund - Stiklestad
Km: 4637

Fulgte riksvei 17 sørover og tok inn på E6 på Grong.
Kjørte til Stiklestad og fikk byttet billetten til "Spelet om Heilag Olav" fra lørdag til fredag.
Innstallerte oss på Stiklestad camping i sykkelavstand til spelet som begynte kl 23.
Veldig gøy å få med seg dette. Det er nok litt sammenligning med Strandaspelet for oss som er fra Haua. Dette er mye større med 3-4000 tilhørere, fullt symfoni-orkester osv.
Spelet om slaget på Stiklestad kan anbefales.